همشهری آنلاین: چین با رد محدودیت‌های بازرگانی آمریکا برای صنعت نفت ایران می‌گوید، روابط تجاری با این کشور هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای تهران ندارد.

چین

به گزارش پرس تی وی، چوی تیانکای معاون وزیر خارجه چین روز دوشنبه (۱۹ دی، ۹ ژانویه) با نامرتبت دانستن موضوع برنامه هسته‎ای ایران با تجارت، در همین خصوص تاکید کرد که پکن مخالف درآمیختن مسائلی است که ماهیت متفاوتی با یکدیگر دارند.

تیانکای این اظهارات را در آستانه دیدارش با تیموتی گئیتنر، وزیر اقتصاد آمریکا که با هدف جلب حمایت پکن از تحریم‌ها علیه ایران، به چین سفر کرده، بیان کرد.

معاون وزیر خارجه چین گفت: روابط عادی تجاری و همکاری‌ها در بخش انرژی بین ایران و چین هیچ ارتباطی به مسئله هسته‌ای ندارد. ما نباید مسائل گوناگونی را که از ماهیتی متفاوت از هم برخوردارند با یکدیگر درآمیزیم و نگرانی‌ها و مطالبات مشروع چین باید مورد احترام قرار گیرند.

تیانکای در ادامه افزود، پکن از تلاش‌هایی که در راستای جلوگیری از گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای انجام می‌شود حمایت می‌کند، اما معتقد است ایران از حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

وی همچنین انجام گفت‌وگوها بین ایران و غرب را با هدف ایجاد اعتماد متقابل خواستار شد.

معاون وزیر خارجه چین تصریح کرد: ما معتقدیم... مناسبات معمول بازرگانی بین کشورهای جهان و ایران نباید تحت تاثیر قرار گیرند.

پیش از این، لیو ویمین سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت، این کشور با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالف است و به موضوع گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

وی در همین خصوص گفت: چین مخالف جایگزین کردن قوانین داخلی به جای قوانین بین المللی است و از تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورها حمایت نمی‌کند.

این در حالی است که تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران موجب برخورد منافع آمریکا و شرکای مهم تجاری این کشور همچون چین شده است. ‌

ایران در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۲۲ هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرد که این میزان جایگاه ایران را به عنوان سومین کشور تامین‌کننده نفت خام مورد نیاز چین محفوظ می‌دارد.

کد خبر 156829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز